Várostervezési Napok - 2020.03.06-09.

Idén 11. alkalommal került megrendezésre a Várostervezési Napok. A négynapos várostervezési műhelyverseny során építőmérnök-, közlekedésmérnök-, építész- és tájépítész hallgatók dolgoztak együtt egy komplex várostervezési problémán. A verseny célja, hogy a résztvevő hallgatók kis csoportokban gondolják újra Budapest valamely városrészét/közterét közlekedési, építészeti és fenntarthatósági szempontból. Magát az eseményt több mint két hónapos előkészület előzte meg, ami alatt támogató cégeket kerestünk fel, konzulenseket és zsűriket hívtunk meg, hirdettük a rendezvényt a hallgatóknak és beszereztük a versenyhez szükséges eszközöket, adatokat. A verseny helyszíne Békásmegyer HÉV-állomás volt. A résztvevőknek szokás szerint nem volt könnyű dolguk, hiszen két és fél nap állt rendelkezésükre a feladat megoldására. A verseny végére igen izgalmas és kreatív megoldások születtek. Idén a versenyzők száma rekordot döntött, 45 hallgató indult a rendezvényen. Általában 5-6 csapat vesz részt, azonban idén 7 csapatban dolgoztak a diákok.

Március 6., péntek (1.nap)

A versenyzők délre érkeztek a Baross Gábor Kollégiumhoz. Ekkor ismertettük velük a tervezési területet, és elindultunk, hogy közösen bejárjuk azt. A HÉV-állomáson a MÁV-HÉV Zrt. munkatársai és Baji Hajnalka tájépít-ész is beszéltek, ismertették a terület sajátosságait, tudnivalóit. Egy rövid sétát is tettünk a területen, megtekintettük a lakótelepet, a piacot és a feladat megoldása szempontjából fontos útátjárót is. A helyszínbejárás után visszatértünk a kollégiumba. Az ünnepélyes megnyitó keretében beszédet mondott Alföldi György (BME Építészmérnöki Kar, dékán), Mándoki Péter (BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar, dékán), Keresztes Péter (MÁV-HÉV Zrt., vezérigazgató) és Almássy Kornél (BME Építőmérnöki Kar, Út és Vasútépítési Tanszék), majd Szczuka Levente (Szent István Egyetem, településmérnök) röviden bemutatta a tervezé-si területet. Ezután következett a verseny menetének ismertetése és a csapatbeosztás, amit egy csapatépítő kvíz követett, Bersényi Ágoston senior tagunk vezetésével. Az este végén a HaBárban folytatódott a csapattagok ismerkedése, és elkezdődött az ötletelés is.

A terület bejárása

Március 7-8., szombat-vasárnap (2-3. nap)

Szombaton és vasárnap műhelymunka folyt a kollégiumban, 8 és 20 óra között. Mindkét napon biztosítottunk ebédet, továbbá kávét, péksüteményt és üdítőt a versenyzőknek. Délelőtt és délután egy-egy alkalommal konzulensi segítséget kaptak a csapatok. Különböző cégek munkatársai és oktatók segítették a versenyzők munkáját, szakmai tapasztalatuk által megfelelő irányba sodorni, nagyobb rálátást adni a feladatra.

Az ötletek megvitatása a konzulensekkel

Március 9., hétfő (4. nap)

Hétfőn már csak délelőtt volt lehetőség munkára. Délután a prezentációk keretében minden csapat bemutatta a saját tervét, melyre 10 perc állt rendelkezésükre. Az előadások meghallgatása után a szakmai zsűri elvonult, hogy meghozzák a döntésüket. A zsűri elnöke idén is Ekés András mobilitási szakértő volt a Mobilissimus Kft. részéről. A zsűritagok a következő személyek voltak: • Kotsis István, Szent István Egyetem, Településépítészeti Tanszék • Alföldi György, BME Építészmérnöki Kar, dékán • Vitézy Dávid, Budapesti Fejlesztési Központ, vezérigazgató • Keresztes Péter, MÁV-HÉV, vezérigazgató • Keszthelyi Tibor, Főmterv ZRt, elnök-vezérigazgató • Perjés Tamás, TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft., műszaki igazgató • Erő Zoltán, Budapest főépítésze • Tóth János, BME Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék, tanszékvezető

Mint a zsűrizés előtti utolsó pillanatban kiderült Homolya Róbert (MÁV ZRt., elnök-vezérigazgató) és Horváth Róbert (Swietelsky Vasúttechnika, ügyvezető igazgató) nem tudott részt venni a rendezvényen. Végül a zsűri az első és második helyezett mellett két harmadik helyezettet is hirdetett. Minden csapat értékes ajándékcsomagot kapott, továbbá a dobogósok Graphisoft ajándékcsomagot, NIF ajándékcsomagot, NIF szakmai látogatást és pénznyereményt is kaptak. Az eredményhirdetést állófogadás követte, majd a HaBárban folytatódott az ünneplés.

Az egyik csapat bemutatja munkáját a zsűrinek A zsűri A győztes csapat

Összegzés

Ez a verseny a valóságos mérnöki létre készíti fel a versenyzőket, ahol úgyszintén építőmérnökök, közlekedésmérnökök, építészek és tájépítészek dolgoznak együtt közösen egy projekten. Az oktatásban nem jelenik meg, azonban nagyon fontos, hogy különböző szakmák között hogyan működik az érdekérvényesítés és egy komplex tervezési feladatnál milyen egyéb szempontokat kell még figyelembe venni. Ez a verseny egy kis betekintést nyújt ebbe a világba, hasznos képességekkel és szemlélettel látja el a résztvevőket. Az idei verseny remekül sikerült, egy nagylétszámú, jó hangulatú és magas színvonalú rendezvényt tudhatunk magunk mögött.

Előző cikk Következő cikk